Nieuws

Studenten arrangeren met LES 2.0!

Studenten arrangeren

Op het nippertje! In de laatste maanden van 2011 is er een belangrijke doorbraak geweest voor LES 2.0. De Fontys Lerarenopleiding in Tilburg werkte samen met LES 2.0 en organiseerde in november een uitgebreide 3-daagse scholing met als belangrijkste doel professionalisering van collega´s en studenten. In totaal hebben 2 docenten en 29 studenten van de vakken economie en maatschappijleer deelgenomen aan de bijeenkomsten van ‘Arrangeren met LES 2.0’. Startpunt was een praktijkonderwerp, eindpunt een eigen digitale les. 

 

Vragen die tijdens de bijeenkomsten centraal stonden waren:

  • Hoe vind je nu de digitale bron in LES 2.0 die je nodig hebt, en belangrijker hoe gebruik je die bron voor jouw les?
  • Hoe ziet de voorbereiding van je digitale les eruit?
  • Hoe werk je vaardig met de lessenbouwer in LES 2.0?
  • Op welke manier gebruik je de LES 2.0 instrumenten om een digitale les goed op te bouwen?
  • Wat betekent ICT gebruik voor jouw onderwijs?

 

Antwoorden op deze centrale vragen volgden in presentaties over LES 2.0 en over het gebruik van de speciale arrangeer-instrumenten. Afwisseling volgde in de vorm van discussies die bijvoorbeeld gingen over ICT als middel voor beter onderwijs en mediawijsheid.

 

De reacties op de stelling: 'Gebruik de werkvormen die sociale media kunnen bieden’ liepen ver uiteen. ‘Ja! Benut de mogelijkheden van nieuwe media! Iphone, mobiel in de klas, twitter, facebook: altijd doen!’ zei de ene groep. Terwijl de anderen juist van mening waren dat je het gebruik nooit moet toestaan. Zij waren bang voor misbruik. Een voorstander reageerde daar weer op met: ‘Een beetje vertrouwen kan geen kwaad, wij gebruiken het toch zelf ook (verantwoord) bij de lessen die wij krijgen!?’ En: ‘Je verbiedt het gebruik van laptops met internetverbinding toch ook niet in je klas? Wat is het verschil?’ Conclusie: deze discussie is in ieder geval nog lang niet ten einde.

 

Met deze bagage werkten studenten hard aan het maken van hun eigen digitale les. Ze ontwikkelden (onbewust) een nieuwe visie op digitale didactiek, trainden ict-vaardigheden en werkten aan mediawijsheid. En… dat het keihard werken is om je eigen digitale les te maken, ontkende niemand. De presentaties van de eindproducten logen er niet om. Aan de eindresultaten is goed te zien dat de mogelijkheden van de aangereikte instrumenten benut zijn. De ene student legde meer de nadruk op de inhoud en opbouw van de les volgens de LES 2.0 methode, inclusief complete leercyclus, keuze voor werkvormen, concreet uitgeschreven leerdoelen, bewuste keuze voor bronnen. Terwijl de andere student zich juist stortte op de technische mogelijkheden van de lessenbouwer door de mooiste interactiemogelijkheden inclusief feedback te demonstreren. De digitale les werd op deze manier bijna een template voor een digitale toets! Erg knap gedaan.

 

Wij feliciteren Fontys Tilburg, als eerste lerarenopleiding die het complete professionaliseringstraject ‘Arrangeren met LES 2.0’ aanbiedt aan haar studenten. We feliciteren studenten met het behalen van het certificaat. En we feliciteren de middelbare scholen die profijt krijgen van deze samenwerking. De basis voor een mooie toekomst met gebruik van ICT en LES 2.0 is gelegd. Waar dit toe leidt in 2012? We gaan het meemaken!