Nieuw(-s) in de les: met actualiteiten uw methode verrijken

Politie en ambulance personeel na de aanslagen

Deze week: Bomaanslag in Boston.

 

Afgelopen maandag, 15 april, werden er tijdens de marathon van Boston twee explosieven tot ontploffing gebracht. Hierbij kwamen 3 mensen om het leven en raakten honderden gewond. De daders blijken twee Tsjetsjeense broers te zijn van 26 en 19 jaar uit . Na een klopjacht door de FBI en de politie in Boston werden de daders bekend gemaakt. Het waren Dzokhar en Tamerlan Tsarnaev. Tijdens de klopjacht stierf de oudere Tamerlan aan de verwondingen die hij opliep in de schietpartij met de politie. Dzokhar ligt nog altijd met zware verwondingen in het ziekenhuis. De motieven zijn vooralsnog onbekend. 

 

Terrorisme is sinds het einde van de Koude oorlog een steeds vaker voorkomend verschijnsel in de westerse wereld. De aanslagen zijn vaak bedoeld om angst onder de bevolking aan te wakkeren en om zodoende druk op de regering te zetten om de politieke koers te wijzigen. In de afgelopen twee decennia ging het hierbij, en vooral na 11 september 2001, om islamitisch extremisme tegen de westelijke inmenging in de islamitische wereld. Deze kregen vaak steun van grote terroristische organisaties als Al Qaida.

Soms ging het echter niet om islamitisch fundamentalisme, maar om een binnenlandse eenling, zoals de Noorse Anders Breivik die met zijn aanslagen in Oslo en op het eiland Utøya 77 mensen ombracht of de Amerikaan Timothy McVeigh die in 1995 met zijn bomaanslag 168 mensen doodde. Zij waren ontevreden en boos over hun regering en de samenleving die deze regering steunde.

 

In het nieuwe Ontwerpdossier ‘Terrorisme’ vindt u meer fragmenten over eerdere terroristische aanslagen en extremisme de afgelopen decennia.

 

Het Fragment over de aanslag in Boston vindt u hier:

Bomexplosies tijdens de Boston Marathon

 

Meer fragmenten over Terrorisme in het nieuwe:

Ontwerpdossier Terrorisme (GS)

 

Meer LES 2.0 bronnen bij dit onderwerp

 

Ontwerpdossier actueel

De collectie van LES 2.0 groeit elke dag met nieuwe audiovisuele bronnen van de Publieke Omroep. Dat biedt u als docent de mogelijkheid om uw lessen Aardrijkskunde, Geschiedenis en Economie te verrijken met bronnen die aansluiten bij de meest actuele onderwerpen. 

De redactie van LES 2.0 kiest regelmatig een spraakmakend actueel onderwerp dat aansluit bij één van de kerndoelen van deze vakken. Het geselecteerde fragment voegt de redactie toe aan het ontwerpdossier dat hoort bij één van deze kerndoelen. Zo kunt u gemakkelijk de actualiteiten gebruiken om uw methode te verrijken. 

 

Meer geactualiseerde ontwerpdossiers:

 

Meer doen met verrijkende bronnen voor digitale lessen? Meld uw school aan voor de Samenwerkinspilot van De Digitale Klas en LES 2.0.