Nieuw(-s) in de les: met actualiteiten uw methode verrijken

Vervuilde rivieren in China.JPG

Deze week: Milieuvervuiling in China

 

Smog in de de grote Chinese steden, zwaarvervuilde rivieren en verdroging van het landschap: de grootschalige industrie in China eist zijn tol. Steeds meer Chinezen maken zich er openlijk druk over dat hun leefklimaat zo vervuild is, dat gezond leven onmogelijk wordt. Hoewel de staatscontrole over de publieke opinie groot blijft, bieden de sociale media platformen voor deze onrust. De vraag is of de regering zich dit voldoende aantrekt om (internationale) bedrijven te dwingen zich aan milieumaatregelen te houden.

In Europa zorgt een redelijk strenge regelgeving ervoor dat de lucht- en waterkwaliteit de afgelopen decennia sterk verbeterd is. Maar in diezelfde periode is er veel industrie verplaatst naar landen als China en India. Is de Nederlandse consument die goedkope producten uit China koopt medeverantwoordelijk voor de milieuproblemen in dit land?

 

Het fragment over milieuvervuiling in China vindt u in het:

Ontwerpdossier Milieu en Ruimtelijke ontwikkeling (AK) 

 

 

Meer LES 2.0 bronnen bij dit onderwerp:

 

 

Ontwerpdossier actueel

 De collectie van LES 2.0 groeit elke dag met nieuwe audiovisuele bronnen van de Publieke Omroep. Dat biedt u als docent de mogelijkheid om uw lessen Aardrijkskunde, Geschiedenis en Economie te verrijken met bronnen die aansluiten bij de meest actuele onderwerpen. 

De redactie van LES 2.0 kiest regelmatig een spraakmakend actueel onderwerp dat aansluit bij één van de kerndoelen van deze vakken. Het geselecteerde fragment voegt de redactie toe aan het ontwerpdossier dat hoort bij één van deze kerndoelen. Zo kunt u gemakkelijk de actualiteiten gebruiken om uw methode te verrijken. 

 

Meer geactualiseerde ontwerpdossiers:

 

Meer doen met verrijkende bronnen voor digitale lessen? Meld uw school aan voor de Samenwerkinspilot van De Digitale Klas en LES 2.0.